menu

Strona Główna > Newsy > Niedobór mikroprocesorów przypomina deficyt ropy z lat 70.

Niedobór mikroprocesorów przypomina deficyt ropy z lat 70.


Półprzewodniki mogą powtórzyć historię ropy naftowej z lat 70-tych XX wieku. W tamtych czasach świat opierał się na ropie naftowej, a każda zmiana w podaży miała ogromny wpływ na popyt. Kiedy OPEC nałożyła embargo na USA w latach 70-tych, cena ropy wzrosła z około 3 USD za baryłkę na początku dekady do 13 USD za baryłkę pod jej koniec. W 1974 roku Stany Zjednoczone wydały nawet kupony na racje żywnościowe.

Skok cen był dobrą wiadomością dla Chevron i Exxon Mobil, które w latach 70-tych zyskały odpowiednio około 100% i 70%, ale bolesną dla wszystkich innych, z uwagi na szalejącą inflację. Jeśli ropa naftowa była niezbędnym składnikiem gospodarki lat 70-tych, to mikroprocesory pełnią tę samą funkcję w obecnej ekonomii. Zasilają wszystko, od naszych komputerów i telefonów po samochody i urządzenia. I właśnie mamy do czynienia z ich niedoborem, przy czasie realizacji zamówień sięgającym ponad 20 tygodni.

Około 80% wszystkich mikroprocesorów na świecie jest produkowanych w Azji Północno-Wschodniej. Politycy w USA zdają sobie sprawę, jak wielki jest to problem, i zaczęli domagać się lokalnej produkcji. Przeniesienie gałęzi przemysłu to jednak proces trwający lata i wymagający miliardowych nakładów kapitałowych. A jeśli będzie trwał zbyt długo, przełoży się na ceny wszystkich rodzajów dóbr.

Niedobór może trwać wiele lat

Globalny niedobór półprzewodników był przez cały rok szczególnie dotkliwy dla branży motoryzacyjnej. Problem miał zniknąć do drugiej połowy 2021 roku, ale kolejne ograniczenia produkcji ogłoszone przez Toyotę wskazują, że problem nie zniknie szybko. Analityk RBC Joseph Spak twierdzi, że niedobór może trwać przez lata. Jego zdaniem, część problemu ma charakter strukturalny. Pojazdy elektryczne potrzebują więcej mocy obliczeniowej, ale przemysł samochodowy zazwyczaj opiera się na technologii mikroprocesorów starszej generacji. Producenci jednak wolą skupić się na nowszych mikroprocesorach dla branży elektroniki użytkowej.

W efekcie zamiast kolejek na stacjach benzynowych, są kolejki do dealerów samochodowych. Niskie zapasy nowych i używanych samochodów spowodowały wzrost cen i przyczyniły się do wzrostu inflacji. Ceny samochodów używanych wzrosły o około 20% w pierwszej połowie 2021 roku, a ceny nowych samochodów wzrosły o około 3%.

Autor: Mariusz Przepiórka

Jesteś traderem?

Pomóż innym i oceń swojego brokera! Skorzystaj z wyszukiwarki lub znajdź go na liście.



Reklama:
exante baner

Najnowsze wiadomości:

tradingview osiąga kapitalizację rzędu 3 mld

Platforma TradingView pozyskała finansowanie w wysokości 298 mln USD

Spółka TradingView, jedna z najpopularniejszych na świecie platform do tworzenia wykresów dla inwestorów i traderów, ...
Czytaj dalej
etoro kończy rok 2020 z przychodami w wysokości 660 milionów dolarów

eToro (UK) ze wzrostem przychodów o 717% w 2020 roku

Spółka eToro (UK) Limited, brytyjski oddział globalnej grupy, ujawniła swoje dane finansowe za rok fiskalny ...
Czytaj dalej
Atak hakerski na ASIC

ASIC bierze na cel 300-osobową grupę pump and dump

Na kanale ASX Pump Organization w serwisie Telegram pojawiło się ostrzeżenie od Australijskiej Komisji Papierów ...
Czytaj dalej
giełda w bukareszcie z rekordową wartością transakcji

Zaskakująca aktywność traderów detalicznych w Korei Południowej

Ostatni miesiąc letnich wakacji przyniósł kontynuację kluczowych trendów w branży FX. Jak pokazują najnowsze dane ...
Czytaj dalej
Przewiń na górę