menu

Strona Główna > Newsy > Niedobór mikroprocesorów przypomina deficyt ropy z lat 70.

Niedobór mikroprocesorów przypomina deficyt ropy z lat 70.


Półprzewodniki mogą powtórzyć historię ropy naftowej z lat 70-tych XX wieku. W tamtych czasach świat opierał się na ropie naftowej, a każda zmiana w podaży miała ogromny wpływ na popyt. Kiedy OPEC nałożyła embargo na USA w latach 70-tych, cena ropy wzrosła z około 3 USD za baryłkę na początku dekady do 13 USD za baryłkę pod jej koniec. W 1974 roku Stany Zjednoczone wydały nawet kupony na racje żywnościowe.

Skok cen był dobrą wiadomością dla Chevron i Exxon Mobil, które w latach 70-tych zyskały odpowiednio około 100% i 70%, ale bolesną dla wszystkich innych, z uwagi na szalejącą inflację. Jeśli ropa naftowa była niezbędnym składnikiem gospodarki lat 70-tych, to mikroprocesory pełnią tę samą funkcję w obecnej ekonomii. Zasilają wszystko, od naszych komputerów i telefonów po samochody i urządzenia. I właśnie mamy do czynienia z ich niedoborem, przy czasie realizacji zamówień sięgającym ponad 20 tygodni.

Około 80% wszystkich mikroprocesorów na świecie jest produkowanych w Azji Północno-Wschodniej. Politycy w USA zdają sobie sprawę, jak wielki jest to problem, i zaczęli domagać się lokalnej produkcji. Przeniesienie gałęzi przemysłu to jednak proces trwający lata i wymagający miliardowych nakładów kapitałowych. A jeśli będzie trwał zbyt długo, przełoży się na ceny wszystkich rodzajów dóbr.

Niedobór może trwać wiele lat

Globalny niedobór półprzewodników był przez cały rok szczególnie dotkliwy dla branży motoryzacyjnej. Problem miał zniknąć do drugiej połowy 2021 roku, ale kolejne ograniczenia produkcji ogłoszone przez Toyotę wskazują, że problem nie zniknie szybko. Analityk RBC Joseph Spak twierdzi, że niedobór może trwać przez lata. Jego zdaniem, część problemu ma charakter strukturalny. Pojazdy elektryczne potrzebują więcej mocy obliczeniowej, ale przemysł samochodowy zazwyczaj opiera się na technologii mikroprocesorów starszej generacji. Producenci jednak wolą skupić się na nowszych mikroprocesorach dla branży elektroniki użytkowej.

W efekcie zamiast kolejek na stacjach benzynowych, są kolejki do dealerów samochodowych. Niskie zapasy nowych i używanych samochodów spowodowały wzrost cen i przyczyniły się do wzrostu inflacji. Ceny samochodów używanych wzrosły o około 20% w pierwszej połowie 2021 roku, a ceny nowych samochodów wzrosły o około 3%.

Autor: Mariusz Przepiórka

Jesteś traderem?

Pomóż innym i oceń swojego brokera! Skorzystaj z wyszukiwarki lub znajdź go na liście.



Reklama:

Najnowsze wiadomości:

tygodniowy przegląd rynku forex

ForexRev: przegląd tygodnia [17.01 – 23.01.2022]

W przeglądzie tygodnia z ForexRev: EBC nie przyspiesza podnoszenia stóp procentowych, we Francji przybywa milion ...
Czytaj dalej
Panika na rynku Bitcoina, korekta nasdaq i słaby funt - MakroPrzegląd

Panika na rynku Bitcoina, korekty indeksów i słaby funt. MakroPrzegląd. #3/4 Styczeń 22

Trzeci tydzień stycznia minął pod znakiem słabnącego funta, spadków Bitcoina i pogłębiania się korekty na ...
Czytaj dalej
Zonda otrzymuje licencję w Kanadzie

Zonda otrzymuje licencję w Kanadzie

Zonda, jedna z największych europejskich giełd kryptowalutowych, poinformowała o uzyskaniu licencji na działanie w Kanadzie ...
Czytaj dalej
Sprzedaż detaliczna w UK - nowe dane makroekonomiczne

Sprzedaż detaliczna w UK – nowe dane makroekonomiczne

W piątek 21 stycznia o 8:00 opublikowano dane na temat sprzedaży detalicznej w Wielkiej Brytanii ...
Czytaj dalej
Przewiń na górę