Postępowania ASIC na bazie raportu Royal Commission
Australijskie władze w grudniu 2017 roku powołały Royal Commission into Misconduct in the Banking, Superannuation and Financial Services Industry (Royal Commission). Jej celem było zbadanie nieprawidłowości, do których dochodzi w sektorze usług finansowych.
We wrześniu 2018 roku Royal Commission opublikowała Raport Okresowy, a w lutym 2019 roku opracowano Raport Końcowy. Komisarz Kenneth Hayne złożył ostatecznie 13 wniosków do Australijskiej Komisji Papierów Wartościowych i Inwestycji (ASIC) w celu przeprowadzenia dochodzenia. Oprócz tych wniosków Royal Commission zbadała dodatkowe sprawy, z których 32 również zakończyły się postępowaniami prowadzonymi przez ASIC.
Postępowania prowadzone przez ASIC muszą zapewniać, że instytucje finansowe przestrzegają następujących zasad:
- Zawsze stawiają klientów na pierwszym miejscu
- Spełniają wszelkie obietnice złożone swoim klientom
- Wszyscy konsumenci są traktowani sprawiedliwie
- Wrażliwi klienci nie są wykorzystywani
- Wprowadzają prawidłowe i zgodne z prawem procesy zgodności w celu monitorowania własnej działalności, oraz
- Utrzymują odpowiednie zarządzanie, nadzór i systemy w odniesieniu do tych procesów zgodności.
Suma nałożonych kar wyniosła ponad 110 mln AUD
Royal Commission podkreśla, że działania ASIC w szerokim spektrum spraw wzmacniają zaangażowanie w prowadzenie dochodzeń w przypadkach, gdy w działalności podmiotów podlegających regulacji występują uchybienia. W oparciu o wyniki dochodzeń Royal Commission, ASIC będzie nadal dążyć do uzyskania rozstrzygnięć sądowych, w tym kar cywilnych i postępowań karnych.
Z 13 wniosków złożonych do ASIC zakończono już 5 postępowań, które skutkowały nałożeniem kar grzywny w łącznej wysokości 79 mln AUD. Z 32 dodatkowych spraw poddanych analizie, 12 skutkowało rozpoczęciem procesu cywilnego, a 4 zakończyły się postępowaniem karnym. Łączna suma nałożonych kar finansowych w tych sprawach wyniosła 31,59 mln AUD.