Przedsiębiorcy czują presję inwestowania w AI. Sektor finansowy boi się utraty pracy
W dobie postępującej rewolucji technologicznej, sektor finansowy stoi przed wyzwaniem adaptacji do nowej rzeczywistości, w której kluczową rolę odegrają modele generatywnej sztucznej inteligencji. Podczas gdy szefowie przedsiębiorstw czują konieczność inwestowania w AI, aż 30% finansistów obawia się utraty pracy w ciągu najbliższych trzech lat.
- 75% pracowników sektora finansowego ankietowanych przez FintechOS uważa, że prędzej czy później, generatywna AI zastąpi ich na stanowiskach pracy
- Amerykańskie i brytyjskie przedsiębiorstwa uważają inwestowanie w GAI za konieczność, która pozwoli im zachować konkurencyjność
- Jedną z największych przeszkód we wdrażaniu technologii GAI jest AI-washing, czyli wykorzystywanie AI jako chwytu marketingowego przez spółki, które w rzeczywistości nie zajmują się sztuczną inteligencją
75% respondentów z sektora finansów uważa, że GAI uczyni ich zawód zbędnym
Generatywna sztuczna inteligencja (GAI) to rodzaj AI skupiającej się na tworzeniu oryginalnych treści, takich jak artykuły, grafiki czy materiały audio i wideo. Tego typu modele są trenowane na dużych ilościach danych i szukają w nich wzorców, które następnie naśladują w wygenerowanej przez siebie zawartości.
Według badań przeprowadzonych przez FintechOS ponad 20% specjalistów w branży wyraża zaniepokojenie obecnymi możliwościami tej technologii i jej dynamicznym rozwojem, a 75%, przewiduje, że w prędzej czy później, AI zastąpi ludzką pracę w sektorze.
Teodor Blidarus z FintechOS zauważa, że „chociaż GAI zwiększy przychody firm, nieuchronnie przekształci rynek pracy”, prowadząc do likwidacji niektórych stanowisk.
Interesującym zjawiskiem jest podział opinii ze względu na wiek respondentów.
Przerażeni rozwojem nowej technologii są głównie starsi finansiści, podczas gdy młode pokolenie jest nastawione do niej zdecydowanie bardziej optymistycznie. Ankietowani w wieku do 44 lat często postrzegają sztuczną inteligencję jako narzędzie, które w przyszłości będzie pomagać im w pracy – nie to, które ich tej pracy pozbawi.
Spółki czują presję związaną z GAI
Obecnie co druga firma w sektorze inwestuje w technologię generatywnej AI lub inne rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji i jak mówi Teodor Blidarus:
… wykonuje pierwszy krok – nawet jeśli jest on niewielki – po to, by nie pozostać w tyle.
Według Ernst & Young, właściciele brytyjskich przedsiębiorstw czują przymus wdrożenia technologii GAI pomimo wysokiego ryzyka nietrafionych inwestycji. Dodatkowo ankieta przeprowadzona przez KPMG wśród 150 szefów brytyjskich firm mówi, że 71% z nich uważa inwestowanie w AI i za priorytet mimo niepewności gospodarczej i ryzyka regulacji dotyczących sztucznej inteligencji.
Zgodnie z wynikami, 99% brytyjskich przedsiębiorców ma zamiar inwestować w generatywną AI w ciągu najbliższych 12 miesięcy, a 51% z nich zdecyduje się na przeniesienie kapitału z innych sektorów firmy w celu sfinansowania takich inwestycji.
AI-Washing utrudnia wdrażanie nowej technologii
Ale istnieje jeszcze druga strona medalu. Ankieta Ernst & Young pokazała, że mimo chęci inwestowania w technologię GAI, 68% liderów przedsiębiorstw obawia się niepewności związanej z branżą (i potencjalnymi regulacjami).
Sprawę dodatkowo komplikuje tzw. AI-washing, czyli wykorzystywanie AI jako chwytu marketingowego. Aż 77% ankietowanych przedsiębiorców zwraca uwagę na wzrost liczby firm reklamujących usługi związane z AI, co wprowadza zamieszanie na rynku i utrudnia identyfikację wartościowych inwestycji.