Przestępcy oszukują ofiary, obiecując pomoc w odzyskaniu pieniędzy
Australijski Scamwatch ostrzega przed ofertami pomocy w odzyskaniu pieniędzy za opłatą z góry. Oszustwa tego typu są skierowane do osób, które straciły już pieniądze w wyniku wcześniejszego oszustwa, a przestępcy obiecują pomoc w odzyskaniu pieniędzy po uiszczeniu opłaty z góry. Do tej pory w tym roku Australijczycy stracili w wyniku tych oszustw ponad 270 000 AUD, co stanowi wzrost o 301%.
– Oszuści proszą o pieniądze i dane osobowe, zanim zaoferują „pomoc” ofierze, a następnie znikają i zrywają wszelkie kontakty. Oszustwa związane z odzyskiwaniem pieniędzy są szczególnie paskudne, ponieważ ich celem są ponownie ofiary oszustwa. Oszustwa te mogą prowadzić do znacznego cierpienia psychicznego, ponieważ wiele osób straciło już pieniądze lub dane osobowe – powiedziała Delia Rickard, wiceprzewodnicząca ACCC.
W tym roku Scamwatch otrzymał 66 zgłoszeń dotyczących oszustw związanych z odzyskiwaniem pieniędzy, co stanowi wzrost o 725% porównaniu z tym samym okresem w 2021 roku. Oszuści celują w ofiary poprzednich oszustw, kontaktując się z nimi bez zapowiedzi i podając się za zaufaną organizację, taką jak kancelaria prawna, jednostka zajmująca się zwalczaniem oszustw lub agencja rządowa. Mogą mieć oficjalnie wyglądające strony internetowe i posługiwać się fałszywymi referencjami innych ofiar, którym „pomogli”.
Różne metody działania oszustów
Oprócz zapłaty z góry oszuści często proszą ofiary o wypełnienie fałszywych dokumentów lub dostarczenie dowodu tożsamości. Mogą też prosić o zdalny dostęp do komputerów lub smartfonów. Inną taktyką stosowaną przez oszustów jest kontaktowanie się telefonicznie lub pocztą elektroniczną z osobami, które w rzeczywistości nie padły ofiarą oszustwa, i przekonywanie ich, że nieświadomie zostały oszukane i są uprawnione do otrzymania zwrotu pieniędzy.
Delia Rickard z ACCC zaleca, aby w przypadku niespodziewanego kontaktu z osobą, która obiecuje zwrot pieniędzy za opłatą, natychmiast przerwać połączenie, usunąć wiadomość e-mail i ignorować kolejne próby nawiązania kontaktu. Przestrzega również, aby nigdy nie podawać danych finansowych i nie udzielać zdalnego dostępu do telefonu lub komputera.