Regulator Hongkongu ostrzega przed oszustwami w mediach społecznościowych
Regulująca rynek Hongkongu Securities and Futures Commission (SFC) rozpoczęła kampanię informacyjną ostrzegającą przed oszustwami inwestycyjnymi, które pojawiają się w mediach społecznościowych. Kampania prowadzona na oficjalnym facebookowym profilu SFC skierowana jest do młodszego pokolenia inwestorów.
Zdaniem SFC profil oszustw finansowych zmienia się i coraz więcej osób daje się naciągnąć w sieci. Obecnie przestępcy często kontaktują się z ofiarami poprzez media społecznościowe, takie jak Facebook, Instagram, WeChat, Whatsapp, Telegram, a nawet portale randkowe. Regulator zaleca wzmożoną czujność, jeśli ktoś chce przekazań nam w Internecie „sprawdzone” informacje lub wskazówki inwestycyjne.
Według danych SFC, 20% manipulacji rynkowych, którymi obecnie zajmuje się regulator, zalicza się do oszustw polegających na próbie „napompowania” ceny akcji poprzez udzielanie fałszywych wskazówek i rekomendacji. Organizatorzy takich działań koncentrują się teraz na mediach społecznościowych i stosują coraz bardziej rozbudowane metody pozyskiwania ofiar, w tym m.in. podszywają się pod znanych doradców inwestycyjnych lub ekspertów rynkowych.
Rozbijanie takich zorganizowanych grup działających na platformach internetowych jest najwyższym priorytetem. Aby uniknąć złapania w tego rodzaju pułapkę, należy zachować czujność, szczególnie w sytuacjach, gdy ktoś oferuje nam porady w mediach społecznościowych – powiedziała Ashley Alder, prezes SFC.
Rośnie liczba oszustw w Internecie
Oszuści reklamują swe usługi i pomoc w szybkim wzbogaceniu się, jednak zwykle nie posiadają nawet strony internetowej i działają głównie w mediach społecznościowych. Co równie ważne, działają bez jakiejkolwiek licencji i kwalifikacji pozwalających świadczyć takie usługi. W marcu tego roku regulator ostrzegał przed oszustami, którzy organizowali zbiórki lub sprzedawali produkty wykorzystując strach przed koronawirusem. SFC przestrzega, że hakerzy często próbują wykorzystać w swej działalności zainteresowanie najpopularniejszymi wiadomościami oraz wydarzeniami o skali globalnej.