SEC przyjrzy się działalności platformy Robinhood
Amerykańska Komisja Papierów Wartościowych i Giełd (SEC) oświadczyła, że będzie bardziej wnikliwie przyglądać się próbom wprowadzania elementów „grywalizacji” do obrotu akcjami i innymi produktami przez niektóre platformy handlowe. Takie działania mają być sposobem na przyciągnięcie nowych użytkowników i sprawienie, by obecni użytkownicy częściej dokonywali transakcji.
Zapowiedzi SEC mogą bezpośrednio odnosić się do platformy Robinhood, której krytycy zarzucają, że wprowadza grywalizację bez edukowania traderów o związanym z tym ryzykiem. Jednym z ważnych narzędzi, które platformy handlowe oferują użytkownikom, są prognozy na temat tego, ile trader może zarobić w określonych warunkach. Warunki te jednak zwykle dotyczą najlepszych scenariuszy, które mogą wprowadzić w błąd traderów, którzy wierzą, że rzeczywiście tyle może wynieść ich zysk.
– Nowe technologie mogą przynieść nam większy dostęp i wybór produktów, jednak rodzą one również pytania, czy my jako inwestorzy jesteśmy odpowiednio chronieni, gdy handlujemy i otrzymujemy porady finansowe. W wielu przypadkach funkcje te mogą zachęcać inwestorów do częstszego handlu, inwestowania w różne produkty lub zmiany strategii inwestycyjnej – powiedział przewodniczący SEC Gary Gensler.
Grywalizacja tradingu ma przyciągnąć nowych klientów
Należy jednak przyznać, że praktyki grywalizacji są stosowane nie tylko przez platformę Robinhood, ale także przez wiele innych platform tradingowych, które uważają, że w ten sposób trading będzie atrakcyjniejszy dla użytkowników. SEC prawdopodobnie chce przypomnieć brokerom, że „prawdziwi” traderzy nie potrzebują grywalizacji, ponieważ i bez tego trading stanowi dla nich wystarczająco trudne wyzwanie, które wymaga cierpliwości i determinacji.
Grywalizacja zwykle przemawia bardziej do nowych użytkowników, oraz użytkowników, którzy są zainteresowani szybkim osiągnięciem zysku i wykazują raczej skłonność do hazardu niż rzeczywistej wymiany giełdowej. Rynek tradingowy jest jednak coraz bardziej konkurencyjny, dlatego wiele platform wprowadza elementy grywalizacji, aby przyciągnąć do siebie nowych klientów.