Ukraina: oszuści podszywali się pod serwisy bankowe
Jednostka ds. przestÄ™pczoÅ›ci cybernetycznej ukraiÅ„skiej Policji zamknęła trzy centra telefoniczne, z których pracownicy scamu dokonywali oszustw, przedstawiajÄ…c siÄ™ jako „bankowe sÅ‚użby bezpieczeÅ„stwa”.
Modus operandi dziaÅ‚alnoÅ›ci oszustów opieraÅ‚ siÄ™, maÅ‚o oryginalnie, na telefonicznym naciÄ…ganiu ofiar. PowoÅ‚ujÄ…c siÄ™ na powagÄ™ bankowej „sÅ‚użby bezpieczeÅ„stwa”, oficjalnym tonem żądali oni informacji dot. kart pÅ‚atniczych klientów (w tym numeru, kodu CVV i daty ważnoÅ›ci).
Dodatkowo, oczywiÅ›cie ze „wzglÄ™dów bezpieczeÅ„stwa”, zalecali instalacjÄ™ na telefonach specjalnych, rzekomo bankowych aplikacji. Jednak zamiast obsÅ‚ugiwać dostÄ™p do konta klienta, dawaÅ‚y one oszustom zdalny dostÄ™p do telefonów poszkodowanych. Wykradzione dane wykorzystywano do nielegalnego transferowania Å›rodków z kont ofiar.
W toku Å›ledztwa zidentyfikowano organizatorów przedsiÄ™wziÄ™cia, którymi byÅ‚y trzy osoby zamieszkaÅ‚e w obwodach kijowskim oraz dniepropietrowskim. Ustalono również poÅ‚ożenie biur, z których przestÄ™pcy dokonywali wyÅ‚udzeÅ„, a które okazaÅ‚y siÄ™ zatrudniać ponad 150 ludzi w charakterze „oszustów polowych”.
W wyniku przeprowadzonych na zlecenie ukraiÅ„skiej Prokuratury Generalnej rewizji, funkcjonariusze Departamentu ds. CyberprzestÄ™pczoÅ›ci oraz Głównego ZarzÄ…du Åšledczego Policji skonfiskowali znaleziony sprzÄ™t, w tym komputery, telefony i karty SIM, a także obszerne archiwum, dokumentacjÄ™ oraz bazy danych, zawierajÄ…ce listy „klientów” (czyli, jak siÄ™ należy domyÅ›lać, oszukanych).
Sprawa jest rozwojowa, jednak zatrzymanym postawiono już zarzuty z artykułu 190 ukraińskiego Kodeksu Karnego, czyli oszustwa.