Wiceprezes Sberbanku: 40-50% kotłowni działa z więzień
Wiceprezes Sberbanku – Stanislaw Kuznetsov powiedział w wywiadzie dla Izwiestii, że 40 – 50% oszukańczych call center prowadzą rosyjscy więźniowie. Według niego kotłownie działają w co trzecim areszcie w kraju.
W udzielonym wczoraj wywiadzie dla Izwiestii, Stanislaw Kuzniecow ze Sberbanku, opowiadał szczegółowo o działalności tzw. kotłowni. Nieuczciwe call-center dzwonią do losowych ofiar i nakłaniają je do zainwestowania w fikcyjne produkty na rynku finansowym. Często oszuści wykorzystują przy tym złożone scenariusze i zaawansowane techniki manipulacji.
Wiceprezes Sberbanku mówił, że każde, tego rodzaju oszustwo jest w stanie wyłudzić od Rosjan około 75 mln rubli miesięcznie (3,69 mln złotych). Według statystyk opracowanych przez bank, przeciętna kotłownia zatrudniająca 50 osób, wykonuje 20 000 telefonów tygodniowo. 70% z nich zostaje odrzucona, ale 30% rozmówców nawiązuje kontakt z przestępcami.
Stare sprawdzone metody
Kuznetsov zapytany o schematy działania oszustów, przyznał że korzystają oni ze stałych metod. Nie zidentyfikowano żadnych całkowicie nowych pomysłów. Stare są jednak kreatywnie rozwijane. Rośnie liczba oszustw telefonicznych. Bardzo popularne są również fałszywe sklepy internetowe, które nie realizują zleceń przywłaszczając sobie środki klientów. Według wiceprezesa Sberbanku jest to obecnie jeden z najczęściej spotykanych SCAM’ów.
Nieuczciwe call-center nie mają nowych skryptów rozmów, ale pojawiają się świeże, ciekawe scenariusze. Kuznetsov opowiadał o przypadku, w którym przestępcy zadzwonili do ofiary podając się za państwowe służby, które prowadzą dochodzenie w sprawie jej banku. Kierownictwo instytucji miało dopuszczać się nieuczciwych praktyk i aby ocalić pieniądze klientów, trzeba niezwłocznie przelać je na bezpieczny rachunek. Tego rodzaju oszustwa rozpisane są na wiele ról, ofiara oczekuje na kolejne telefony od śledczych i pracowników prokuratury. Nie może także nikomu mówić o prowadzonym postępowaniu.
Kotłownie w więzieniach
Zapytany o to jak służby zamierzają walczyć z call center prowadzonymi przez więźniów, Kuznetsow podzielił się informacją, że Duma zamierza stworzyć ustawę dzięki której operatorzy będą blokować łączność komórkową w więzieniach. Sberbank jest częścią międzyresortowej grupy, która doradza w sprawie ograniczenia skali oszustw telefonicznych. Innym pomysłem uderzenia w ich działalność jest, znane z Włoch, blokowanie nieuczciwych witryn.
Popieramy ustawę o blokowaniu fałszywych witryn internetowych, a także zasobów internetowych, które nielegalnie oferują usługi finansowe (na przykład pseudo-brokerzy) i zbierają dane osobowe w złych zamiarach. Zgodnie z tą inicjatywą legislacyjną Bank Rosji będzie mógł szybko zablokować zasoby oszustów. – mówił Kuznetsov.
Źródło: Izwiestia