Zmiany ESMA: Wyniki badań IG Group i komentarz Prezesa IDM
Konsultacje społeczne przeprowadzone przez ESMA zmobilizowały całą branżę Forex/CFD na naszym kontynencie. Regulator otrzymał bardzo dużą liczbę zgłoszeń i wygląda na to, że większość z nich prezentuje odmienne zdanie na temat proponowanych zmian.
IG Markets, brytyjska firma, opublikowała wyniki badania dot. propozycji nowych regulacji ESMA (https://www.replytoesma.trading/eu/data.html).
Z opublikowanej analizy wynika, że 98% respondentów nie zgadza się z propozycją zmian regulacji. Wskazują oni, że najlepszym sposobem zarządzania ryzykiem inwestora jest ochrona przed negatywnym saldem na rachunku maklerskim (55% badanych). Drastyczne obniżenie dźwigni nie jest zaś skutecznym narzędziem ochrony klienta. Blisko 60% odpowiedzi wskazuje, że po wprowadzeniu ograniczenia dźwigni w Europie, inwestorzy rozważą zmianę brokera na podmiot, który nie jest zarejestrowany w Europie.
Również Prezes Izby Domów Maklerskich, Waldemar Markiewicz, przedstawił swoje zdanie na temat proponowanych zmian:
Stanowisko uczestników rynku OTC w związku z konsultacjami propozycji zmian regulacji na rynku jest zgodne ze stanowiskiem Izby Domów Maklerskich i oczekiwaniami inwestorów w Polsce.
Opublikowane uwagi, wskazują, że inwestorzy w Europie negatywnie ocenili propozycję obniżenia dźwigni, ponieważ nie jest to skuteczne narzędzie ochrony inwestora. IDM skłania się bardziej ku rozwiązaniom proponowanym przez Ministerstwo Finansów, które łączy wielkość dźwigni z doświadczeniem klienta. To optymalne rozwiązanie chroni niedoświadczonych inwestorów, jednocześnie dając doświadczonym graczom możliwości efektywnego wykorzystania produktów rynku forex w swoim portfelu inwestycyjnym. Niektóre domy maklerskie działające na rynku forex, członkowie IDM, oferują swoim klientom ochronę przed ujemnym saldem na rachunku maklerskim.
Izba poparła propozycje ESMA dot. standaryzacji komunikatów o ryzyku oraz unikania wprowadzania świadczeń niepieniężnych, które nakłaniają do inwestycji. Członkowie IDM przyjęli kodeks, w którym zobowiązują się do działań marketingowych według określonych reguł zgodnych z kierunkiem zmian proponowanym przez europejskiego regulatora.