menu

Strona Główna > Newsy > Australijski urząd ochrony konkurencji dąży do zniesienia monopolu Google

Australijski urząd ochrony konkurencji dąży do zniesienia monopolu Google


Australijska Komisja ds. Konkurencji i Konsumentów (ACCC) opublikowała raport, w którym stwierdza, że potrzebne są nowe rozwiązania regulacyjne, pozwalające ograniczyć dominację Google w branży technologii reklamowych.

W dokumencie urzędu nie znajdziemy żadnych nowych czy zaskakujących informacji. Szacuje się, że Google odpowiada za ponad 90% wyświetleń reklam, sprzedawanych w ramach łańcucha dostaw. ACCC wyszczególnia, że jego dominację wspiera wiele czynników, takich jak integracja poprzez usługi AdTech. Bardzo istotną rolę odegrały największe przejęcia dokonane przez spółkę, w tym: YouTube (2006), DoubleClick (2007) i AdMob (2009).

Google wykorzystaÅ‚ swojÄ… pozycjÄ™ zintegrowanÄ… pionowo do obsÅ‚ugi usÅ‚ug technologii reklamowych w sposób, który z czasem doprowadziÅ‚ do zmniejszenia konkurencyjnoÅ›ci w branży. To postÄ™powanie pomogÅ‚o Google ustanowić i zająć dominujÄ…cÄ… pozycjÄ™ w Å‚aÅ„cuchu dostaw technologii reklamowych – skomentowaÅ‚ Rod Sims, prezes ACCC. 

Bolączki branży reklamowej

W swoim raporcie urząd stwierdza, że brak konkurencji prawdopodobnie doprowadził do wyższych opłat za reklamy. Na nieefektywności branży cierpią zarówno wydawcy jak i reklamodawcy. To z kolei może przekładać się na jakość i ilość treści oraz sprawić, że więcej zapłacą także konsumenci.

Urząd zwrócił także uwagę, że problemem branży jest brak przejrzystości w zakresie cen i operacji. To zwiększa złożoność rynku i stanowi utrudnienie dla reklamodawców i wydawców. ACCC zaleca, żeby branża reklamowa ustanowiła wspólne standardy, które umożliwią pełną i niezależną weryfikację usług, tak aby klienci mogli łatwo porównywać obowiązujące stawki. Zdaniem urzędu przyniosłoby to korzyści dla firm i konsumentów.

Zalecenia regulatorów

ACCC zaleca, żeby Australijski rząd stworzył zasady zarządzania konfliktami interesów by zapobiegać antykonkurencyjnym preferencjom własnym oraz zapewnić, że rywalizujący dostawcy technologii reklamowych będą mogli brać udział w konkurencji na równych warunkach.

Prace nad podobnym prawem prowadzone są już w Wielkiej Brytanii. Przeciwko monopolowi Google wystąpił także francuski urząd ochrony konkursencji, który nałożył na spółkę karę w wysokości 220 mln EUR za nadużywanie dominującej pozycji na rynku.

Autor: Michał Misiura

JesteÅ› traderem?

Pomóż innym i oceń swojego brokera! Skorzystaj z wyszukiwarki lub znajdź go na liście.



Najnowsze wiadomości:

budynek fed ai

Doradca Donalda Trumpa nowym członkiem Fed. Rośnie niepokój o niezależność banku centralnego.

Ekonomiczny doradca Donalda Trumpa - Stephen Miran, został nowym członkiem Fed. Jego nominacja ponownie budzi ...
donald trump

Według Trumpa inflacji nie ma. Amerykanie twierdzą inaczej.

Ostatni spadek inflacji PPI zachęcił Donalda Trumpa do kolejnych ataków na Fed. Zdaniem prezydenta “inflacji ...
kraken ai

GieÅ‚da Kraken wchodzi w Å›wiat prop tradingu. Klienci bÄ™dÄ… mogli handlować „bez ryzykowania wÅ‚asnych Å›rodków”

Jedna z największych platform krypto - Kraken, ogłosiła przejęcie firmy Breakout, działającej w modelu internetowego ...
wykresy gielda ai

Na giełdach zadebiutowała kolejna kryptowaluta związana z Donaldem Trumpem

Na giełdach kryptowalut, włączając w to gigantów takich, jak Binance, Coinbase i Bybit, wystartowało publiczne ...
Przewiń na górę