menu

Strona Główna > Newsy > Australijski urząd ochrony konkurencji dąży do zniesienia monopolu Google

Australijski urząd ochrony konkurencji dąży do zniesienia monopolu Google


Australijska Komisja ds. Konkurencji i Konsumentów (ACCC) opublikowała raport, w którym stwierdza, że potrzebne są nowe rozwiązania regulacyjne, pozwalające ograniczyć dominację Google w branży technologii reklamowych.

W dokumencie urzędu nie znajdziemy żadnych nowych czy zaskakujących informacji. Szacuje się, że Google odpowiada za ponad 90% wyświetleń reklam, sprzedawanych w ramach łańcucha dostaw. ACCC wyszczególnia, że jego dominację wspiera wiele czynników, takich jak integracja poprzez usługi AdTech. Bardzo istotną rolę odegrały największe przejęcia dokonane przez spółkę, w tym: YouTube (2006), DoubleClick (2007) i AdMob (2009).

Google wykorzystał swoją pozycję zintegrowaną pionowo do obsługi usług technologii reklamowych w sposób, który z czasem doprowadził do zmniejszenia konkurencyjności w branży. To postępowanie pomogło Google ustanowić i zająć dominującą pozycję w łańcuchu dostaw technologii reklamowych – skomentował Rod Sims, prezes ACCC. 

Bolączki branży reklamowej

W swoim raporcie urząd stwierdza, że brak konkurencji prawdopodobnie doprowadził do wyższych opłat za reklamy. Na nieefektywności branży cierpią zarówno wydawcy jak i reklamodawcy. To z kolei może przekładać się na jakość i ilość treści oraz sprawić, że więcej zapłacą także konsumenci.

Urząd zwrócił także uwagę, że problemem branży jest brak przejrzystości w zakresie cen i operacji. To zwiększa złożoność rynku i stanowi utrudnienie dla reklamodawców i wydawców. ACCC zaleca, żeby branża reklamowa ustanowiła wspólne standardy, które umożliwią pełną i niezależną weryfikację usług, tak aby klienci mogli łatwo porównywać obowiązujące stawki. Zdaniem urzędu przyniosłoby to korzyści dla firm i konsumentów.

Zalecenia regulatorów

ACCC zaleca, żeby Australijski rząd stworzył zasady zarządzania konfliktami interesów by zapobiegać antykonkurencyjnym preferencjom własnym oraz zapewnić, że rywalizujący dostawcy technologii reklamowych będą mogli brać udział w konkurencji na równych warunkach.

Prace nad podobnym prawem prowadzone są już w Wielkiej Brytanii. Przeciwko monopolowi Google wystąpił także francuski urząd ochrony konkursencji, który nałożył na spółkę karę w wysokości 220 mln EUR za nadużywanie dominującej pozycji na rynku.

Autor: Michał Misiura

Jesteś traderem?

Pomóż innym i oceń swojego brokera! Skorzystaj z wyszukiwarki lub znajdź go na liście.



Reklama:
akcje w xtb

Najnowsze wiadomości:

Zamknięcie moskiewskiej giełdy blokuje zyski traderów

10 najbardziej „szortowanych” spółek w listopadzie

Trudna sytuacja makroekonomiczna w 2022 roku negatywnie wpłynęła na wyniki osiągane przez wielu inwestorów funkcjonujących ...
Czytaj dalej
Hiszpańska policja rozbiła gang oszustów inwestycyjnych

Hiszpańska policja rozbiła gang oszustów inwestycyjnych

Hiszpańska policja zlikwidowała gang cyberprzestępców, który wykorzystywał fałszywe strony inwestycyjne do oszukiwania ofiar w całej ...
Czytaj dalej
Liczba klientów brokerów forex na Białorusi w 9 miesięcy wzrosła o 30%

Liczba klientów brokerów forex na Białorusi w 9 miesięcy wzrosła o 30%

Baza klientów brokerów forex na Białorusi w pierwszych dziewięciu miesiącach 2022 roku zwiększyła się o ...
Czytaj dalej
makroprzeglad forexrev

Globalne skutki chińskiej polityki Zero-Covid. MakroPrzegląd #4/4 (II) Listopad

Ze względu na globalizację, światowa ekonomia jest wielką siecią powiązań, a problem w jednym punkcie ...
Czytaj dalej
Przewiń na górę