menu

Strona Główna > Newsy > Australijski urząd ochrony konkurencji dąży do zniesienia monopolu Google

Australijski urząd ochrony konkurencji dąży do zniesienia monopolu Google


Australijska Komisja ds. Konkurencji i Konsumentów (ACCC) opublikowała raport, w którym stwierdza, że potrzebne są nowe rozwiązania regulacyjne, pozwalające ograniczyć dominację Google w branży technologii reklamowych.

W dokumencie urzędu nie znajdziemy żadnych nowych czy zaskakujących informacji. Szacuje się, że Google odpowiada za ponad 90% wyświetleń reklam, sprzedawanych w ramach łańcucha dostaw. ACCC wyszczególnia, że jego dominację wspiera wiele czynników, takich jak integracja poprzez usługi AdTech. Bardzo istotną rolę odegrały największe przejęcia dokonane przez spółkę, w tym: YouTube (2006), DoubleClick (2007) i AdMob (2009).

Google wykorzystał swoją pozycję zintegrowaną pionowo do obsługi usług technologii reklamowych w sposób, który z czasem doprowadził do zmniejszenia konkurencyjności w branży. To postępowanie pomogło Google ustanowić i zająć dominującą pozycję w łańcuchu dostaw technologii reklamowych – skomentował Rod Sims, prezes ACCC. 

Bolączki branży reklamowej

W swoim raporcie urząd stwierdza, że brak konkurencji prawdopodobnie doprowadził do wyższych opłat za reklamy. Na nieefektywności branży cierpią zarówno wydawcy jak i reklamodawcy. To z kolei może przekładać się na jakość i ilość treści oraz sprawić, że więcej zapłacą także konsumenci.

Urząd zwrócił także uwagę, że problemem branży jest brak przejrzystości w zakresie cen i operacji. To zwiększa złożoność rynku i stanowi utrudnienie dla reklamodawców i wydawców. ACCC zaleca, żeby branża reklamowa ustanowiła wspólne standardy, które umożliwią pełną i niezależną weryfikację usług, tak aby klienci mogli łatwo porównywać obowiązujące stawki. Zdaniem urzędu przyniosłoby to korzyści dla firm i konsumentów.

Zalecenia regulatorów

ACCC zaleca, żeby Australijski rząd stworzył zasady zarządzania konfliktami interesów by zapobiegać antykonkurencyjnym preferencjom własnym oraz zapewnić, że rywalizujący dostawcy technologii reklamowych będą mogli brać udział w konkurencji na równych warunkach.

Prace nad podobnym prawem prowadzone są już w Wielkiej Brytanii. Przeciwko monopolowi Google wystąpił także francuski urząd ochrony konkursencji, który nałożył na spółkę karę w wysokości 220 mln EUR za nadużywanie dominującej pozycji na rynku.

Autor: Michał Misiura

Jesteś traderem?

Pomóż innym i oceń swojego brokera! Skorzystaj z wyszukiwarki lub znajdź go na liście.



Reklama:
akcje w xtb

Najnowsze wiadomości:

KNF wszczyna postępowanie wyjaśniające w sprawie obrotu akcjami Ekipa Holding SA

Komisja Nadzoru Finansowego poinformowała o wszczęciu postępowania wyjaśniającego dotyczącego podejrzenia popełnienia przestępstw wykorzystania i ujawnienia ...
Czytaj dalej
makroprzeglad forexrev

Kryzys bankowy i FED: czy rynek znowu nie ma racji? MakroPrzegląd #4/4 Marzec

W ubiegłym tygodniu FED podniósł stopy o 25pb, ale i zmienił narrację, sygnalizując możliwą pauzę ...
Czytaj dalej
Inwestorzy detaliczni opuszczają rynek akcji

Conotoxia wprowadza usługę doradztwa inwestycyjnego dla klientów detalicznych

Globalna spółka Cinkciarz.pl udostępnia klientom Conotoxia Ltd. (oddziału obsługującego trading detaliczny) usługę doradztwa inwestycyjnego. Klienci ...
Czytaj dalej
nbp podejmuje powolne działania w walce z inflacją w polsce

Amerykańskie banki mogą mieć nawet 1,7 bln USD niezrealizowanych strat

Po gwałtownym upadku Silicon Valley Bank i Signature Bank na początku tego miesiąca, a także ...
Czytaj dalej
Przewiń na górę