Australijski urzÄ d ochrony konkurencji dÄ Å¼y do zniesienia monopolu Google
Australijska Komisja ds. Konkurencji i Konsumentów (ACCC) opublikowaÅa raport, w którym stwierdza, że potrzebne sÄ nowe rozwiÄ zania regulacyjne, pozwalajÄ ce ograniczyÄ dominacjÄ Google w branży technologii reklamowych.
W dokumencie urzÄdu nie znajdziemy żadnych nowych czy zaskakujÄ cych informacji. Szacuje siÄ, że Google odpowiada za ponad 90% wyÅwietleÅ reklam, sprzedawanych w ramach ÅaÅcucha dostaw. ACCC wyszczególnia, że jego dominacjÄ wspiera wiele czynników, takich jak integracja poprzez usÅugi AdTech. Bardzo istotnÄ rolÄ odegraÅy najwiÄksze przejÄcia dokonane przez spóÅkÄ, w tym: YouTube (2006), DoubleClick (2007) i AdMob (2009).
Google wykorzystaÅ swojÄ pozycjÄ zintegrowanÄ pionowo do obsÅugi usÅug technologii reklamowych w sposób, który z czasem doprowadziÅ do zmniejszenia konkurencyjnoÅci w branży. To postÄpowanie pomogÅo Google ustanowiÄ i zajÄ Ä dominujÄ cÄ pozycjÄ w ÅaÅcuchu dostaw technologii reklamowych – skomentowaÅ Rod Sims, prezes ACCC.Â
BolÄ czki branży reklamowej
W swoim raporcie urzÄ d stwierdza, że brak konkurencji prawdopodobnie doprowadziÅ do wyższych opÅat za reklamy. Na nieefektywnoÅci branży cierpiÄ zarówno wydawcy jak i reklamodawcy. To z kolei może przekÅadaÄ siÄ na jakoÅÄ i iloÅÄ treÅci oraz sprawiÄ, że wiÄcej zapÅacÄ także konsumenci.
UrzÄ d zwróciÅ także uwagÄ, że problemem branży jest brak przejrzystoÅci w zakresie cen i operacji. To zwiÄksza zÅożonoÅÄ rynku i stanowi utrudnienie dla reklamodawców i wydawców. ACCC zaleca, żeby branża reklamowa ustanowiÅa wspólne standardy, które umożliwiÄ peÅnÄ i niezależnÄ weryfikacjÄ usÅug, tak aby klienci mogli Åatwo porównywaÄ obowiÄ zujÄ ce stawki. Zdaniem urzÄdu przyniosÅoby to korzyÅci dla firm i konsumentów.
Zalecenia regulatorów
ACCC zaleca, żeby Australijski rzÄ d stworzyÅ zasady zarzÄ dzania konfliktami interesów by zapobiegaÄ antykonkurencyjnym preferencjom wÅasnym oraz zapewniÄ, że rywalizujÄ cy dostawcy technologii reklamowych bÄdÄ mogli braÄ udziaÅ w konkurencji na równych warunkach.
Prace nad podobnym prawem prowadzone sÄ już w Wielkiej Brytanii. Przeciwko monopolowi Google wystÄ piÅ także francuski urzÄ d ochrony konkursencji, który naÅożyÅ na spóÅkÄ karÄ w wysokoÅci 220 mln EUR za nadużywanie dominujÄ cej pozycji na rynku.