Strona Główna > Newsy > Australijski urząd ochrony konkurencji dąży do zniesienia monopolu Google

Australijski urząd ochrony konkurencji dąży do zniesienia monopolu Google


Australijska Komisja ds. Konkurencji i Konsumentów (ACCC) opublikowała raport, w którym stwierdza, że potrzebne są nowe rozwiązania regulacyjne, pozwalające ograniczyć dominację Google w branży technologii reklamowych.

W dokumencie urzędu nie znajdziemy żadnych nowych czy zaskakujących informacji. Szacuje się, że Google odpowiada za ponad 90% wyświetleń reklam, sprzedawanych w ramach łańcucha dostaw. ACCC wyszczególnia, że jego dominację wspiera wiele czynników, takich jak integracja poprzez usługi AdTech. Bardzo istotną rolę odegrały największe przejęcia dokonane przez spółkę, w tym: YouTube (2006), DoubleClick (2007) i AdMob (2009).

Google wykorzystał swoją pozycję zintegrowaną pionowo do obsługi usług technologii reklamowych w sposób, który z czasem doprowadził do zmniejszenia konkurencyjności w branży. To postępowanie pomogło Google ustanowić i zająć dominującą pozycję w łańcuchu dostaw technologii reklamowych – skomentował Rod Sims, prezes ACCC. 

Bolączki branży reklamowej

W swoim raporcie urząd stwierdza, że brak konkurencji prawdopodobnie doprowadził do wyższych opłat za reklamy. Na nieefektywności branży cierpią zarówno wydawcy jak i reklamodawcy. To z kolei może przekładać się na jakość i ilość treści oraz sprawić, że więcej zapłacą także konsumenci.

Urząd zwrócił także uwagę, że problemem branży jest brak przejrzystości w zakresie cen i operacji. To zwiększa złożoność rynku i stanowi utrudnienie dla reklamodawców i wydawców. ACCC zaleca, żeby branża reklamowa ustanowiła wspólne standardy, które umożliwią pełną i niezależną weryfikację usług, tak aby klienci mogli łatwo porównywać obowiązujące stawki. Zdaniem urzędu przyniosłoby to korzyści dla firm i konsumentów.

Zalecenia regulatorów

ACCC zaleca, żeby Australijski rząd stworzył zasady zarządzania konfliktami interesów by zapobiegać antykonkurencyjnym preferencjom własnym oraz zapewnić, że rywalizujący dostawcy technologii reklamowych będą mogli brać udział w konkurencji na równych warunkach.

Prace nad podobnym prawem prowadzone są już w Wielkiej Brytanii. Przeciwko monopolowi Google wystąpił także francuski urząd ochrony konkursencji, który nałożył na spółkę karę w wysokości 220 mln EUR za nadużywanie dominującej pozycji na rynku.

Autor: Michał Misiura

Jesteś traderem?

Pomóż innym i oceń swojego brokera! Skorzystaj z wyszukiwarki lub znajdź go na liście.



Reklama:

Najnowsze wiadomości:

ZKasino: aresztowania i konfiskata milionów w ramach międzynarodowego oszustwa

W szeroko zakrojonej operacji holenderskie władze podjęły kroki przeciwko podejrzanemu o oszustwa internetowe za pośrednictwem ...

Transfer 7128 ETH do portfela Justina Suna. Zmiany w Cardano. Przedsprzedaż KANG.

W ostatnim okresie, rynki kryptowalut doświadczyły znacznej zmienności, co zaowocowało transferem Ethereum (ETH) o wartości ...

Warren Buffett ostrzega przed AI, porównując ją do broni jądrowej

Na sobotnim zgromadzeniu akcjonariuszy Berkshire Hathaway, Warren Buffett wypowiedział się na temat sztucznej inteligencji. Nie ...

Rekordowe zyski Coinbase: giełda skorzystała na wzrostach bitcoina

Ostatni raport finansowy Coinbase pokazał rekordowy wzrost przychodów, do czego przyczyniły się zatwierdzenie ETF-ów na ...
Przewiń na górę
Exit mobile version