Facebook (FB) ogÅasza zmianÄ nazwy na „Meta” (MVRS)
Facebook Inc zmienia nazwÄ na Meta, nawiÄ zujÄ c do alternatywnej rzeczywistoÅci Metaverse (metawersum), która ma staÄ siÄ gÅównym kierunkiem rozwoju spóÅki.Â
Od 1 grudnia oznaczenie Facebooka na nowojorskiej gieÅdzie zmieni siÄ z FB na MVRS. Jest to tylko niewielki element zmian, wprowadzanych przez firmÄ Marka Zuckerberga.
PoÅÄ czenie ewoluuje i my też. Metaverse to kolejna ewolucja wiÄzi spoÅecznych. WizjÄ naszej firmy jest powoÅanie metaversu do życia, dlatego zmieniamy nazwÄ, aby odzwierciedliÄ nasze zaangażowanie w tÄ przyszÅoÅÄ. – czytamy na nowej stronie spóÅki.
Do ogÅoszenia rebrandingu doszÅo podczas wirtualnej konferencji Facebook Connect. Mark Zuckerberg wystÄ piÅ na niej mówiÄ c:
Aby odzwierciedliÄ to, kim jesteÅmy i co mamy nadziejÄ zbudowaÄ, z dumÄ ogÅaszam, że od dzisiaj nasza firma to Meta. Od teraz bÄdziemy po pierwsze metawersum, a nie Facebookiem.
Kiedy Facebook ogÅosiÅ rebranding, wiele osób zwracaÅo uwagÄ, że może to byÄ poÅÄ czone z licznymi wizerunkowymi katastrofami firmy. Jack Dorsey, zaÅożyciel Twittera, kpiÅ wówczas z rywala, sugerujÄ c że nowÄ nazwÄ spóÅki powinno byÄ Central Intelligence Corporation. WyglÄ da jednak na to, że firma Zuckerberga nie planuje odbudowy wizerunku, a jego caÅkowitÄ zmianÄ.
Czym jest metavers?
Metaverse lub metawersum to przestrzeÅ, która wykorzystuje rozszerzonÄ i wirtualnÄ rzeczywistoÅÄ. Z ich pomocÄ możliwa jest budowa cyfrowych miejsc, w którym bÄdziemy mogli spotykaÄ innych ludzi i wykonywaÄ aktywnoÅci bÄdÄ ce do tej pory wyÅÄ cznÄ domenÄ realnego Åwiata. DostÄp do rozszerzonej rzeczywistoÅci zapewni m.in. platforma Horizon. UdostÄpni ona wirtualne przestrzenie, w których bÄdzie można przebywaÄ, korzystajÄ c z gogli VR Oculus Quest. Facebook przejÄ Å ich producenta w 2014 roku, pÅacÄ c 2 mld dolarów.
Gry, sport i biznes
Firma Marka Zuckerberga ma zamiar rozwijaÄ metaverse wychodzÄ c daleko poza gry komputerowe, które sÄ zazwyczaj pierwszym skojarzeniem z wirtualnÄ rzeczywistoÅciÄ . BÄdzie to jednak wciÄ Å¼ ważny obszar i Meta poszerza bibliotekÄ tytuÅów dostÄpnych poprzez Oculus. Już w krótce znajdzie siÄ tam GTA: San Andreas, pozwalajÄ c na nowy wymiar wejÅcia do Åwiata kultowej gry.
Wirtualna rzeczywistoÅÄ znajdzie zastosowanie w sporcie. Nie chodzi tu wyÅÄ cznie o programy do indywidualnych ÄwiczeÅ, ale także gry zespoÅowe, w których bÄdzie można ÅÄ czyÄ siÄ ze znajomymi. Metaverse może zmieniÄ także spotkania biznesowe, do których bÄdÄ sÅużyÄ m.in. zmodyfikowane wersje platform Slack i Dropbox.
Ważnym elementem dziaÅalnoÅci Meta bÄdzie rozwijanie poÅÄ czeÅ z nowÄ przestrzeniÄ . BramÄ do tego Åwiata bÄdÄ kolejne wersje gogli VR. SpóÅka nawiÄ zaÅa także wspóÅpracÄ z firmÄ Ray-Ban, której owocem sÄ pierwsze inteligentne okulary, zaprezentowane w zeszÅym miesiÄ cu.