Giganci technologiczni przygotowujÄ siÄ na trudny rok
Przez lata najwiÄksze firmy technologiczne byÅy chwalone przez inwestorów – a czasem atakowane przez mniejszych rywali i badane przez regulatorów – ponieważ wydawaÅy siÄ kroczyÄ niekoÅczÄ cÄ siÄ ÅcieżkÄ rozwoju. Konkurenci, wysokie kary, a nawet globalna recesja spowodowana pandemiÄ nie ograniczaÅy ich zysków. Teraz jednak sytuacja ulega zmianie – pisze Wall Street Journal.
W obliczu kolejnej recesji Europa przymierza siÄ do przejÄcia roli regulatora globalnego rynku technologicznego. Co wiÄcej duże firmy technologiczne daÅy siÄ zwieÅÄ w czasie pandemii i zakÅadajÄ c, że wirtualne życie bÄdzie trwaÅo znacznie dÅużej, mocno zainwestowaÅy w pracowników i nowe produkty.
Masowe zwolnienia w branży technologicznej
W odpowiedzi na nowÄ rzeczywistoÅÄ giganci technologiczni ograniczajÄ dziaÅalnoÅÄ i tnÄ wydatki szybciej niż kiedykolwiek wczeÅniej. 5 stycznia Amazon.com poinformowaÅ, że zwolnienia obejmÄ okoÅo 18 000 pracowników. Meta Platforms Inc. ograniczy zatrudnienie o 13%, co przekÅada siÄ na 11 000 osób. Alphabet Inc., firma macierzysta Google, 11 stycznia ogÅosiÅa redukcjÄ personelu o 15% w swojej jednostce opieki zdrowotnej Verily. ÅÄ cznie, wedÅug szacunków serwisu Layoffs.fyi, pracodawcy z sektora technologicznego zmniejszyli zatrudnienie o ponad 170 000 miejsc pracy w ciÄ gu ostatniego roku.
Zdaniem analityków istnieje kilka czynników ekonomicznych stojÄ cych za przejÅciem na tryb oszczÄdnoÅci. Szybko rosnÄ ca inflacja doprowadziÅa do wzrostu stóp procentowych. Rosyjska inwazja na UkrainÄ sprawiÅa, że zwrócono uwagÄ na wÄ skie gardÅa w ÅaÅcuchu dostaw. Ponadto w niektórych segmentach wzmogÅa siÄ konkurencja miÄdzy gigantami technologicznymi. UdziaÅ Google i Meta w wydatkach na usÅugi cyfrowe spadÅ poniżej 50% po raz pierwszy od 2014 roku. NowÄ scenÄ rywalizacji stanowiÄ również prace nad sztucznÄ inteligencjÄ .
Zmiany w prawie stanowiÄ wyzwanie dla branży
Kolejnym problemem dla gigantów technologicznych sÄ planowane zmiany w prawie. Niedawno Unia Europejska obaliÅa prawne uzasadnienia Facebooka dotyczÄ ce precyzyjnie ukierunkowanych reklam. UE wdraża również dwa nowe przepisy, które przyjÄto przy sprzeciwie wielkich firm. Ich celem jest wiÄksze otwarcie rynku na konkurencjÄ i zmuszenie gigantów do lepszej kontroli treÅci na platformach. Przepisy wejdÄ w życie dopiero w 2024 roku, ale firmy technologiczne już sÄ zmuszone wprowadzaÄ pewne zmiany.