Oświadczenie ESMA na temat MIFID II – jednak niższa dźwignia?
Jakiś czas temu informowaliśmy o planach polskiego rządu dotyczących dźwigni finansowych. Zgodnie z prawem końcowy kształt nowelizacji ustawy jest zależny od wydawanego przez European Securities Markets Authority (ESMA) na początku 2018 roku MFID II – jest to aktualizacja Dyrektywy w sprawie rynków instrumentów finansowych (MIFID) z 2004 roku. Jej główne cele to regulacja konkurencji rynkowej oraz ochrony klientów na europejskich rynkach finansowych usług inwestycyjnych.
W piątek 15 grudnia ESMA wydała oświadczenie zgodnie z którym obecne prace nad dyrektywą obejmują takie tematy jak:
- kontrakty CFD
- opcje binarne
- inne produkty finansowe o charakterze spekulacyjnym na rynku detalicznym
Zasadniczo MiFID II pozwoli swojemu autorowi zwiększyć możliwości kontrolowania działań brokerów i domów maklerskich. ESMA stwierdza również, że rozważa wykorzystanie swoich mocy interwencyjnych nadanych mu przez Artykuł 40 (z rozporządzenia MIFIR wspierające dyrektywę MIFID) w celu regulacji rynków OTC. Środki które planuje podjąć europejski regulator to:
- Zakaz marketingu, dystrybucji oraz sprzedaży opcji binarnych klientom detalicznym
- Ograniczenie marketingu, dystrybucji oraz sprzedaży CFD, w tym instrumentów FX spot klientom detalicznym
Regulacje brane pod uwagę w kontekście CFD
- Ograniczenie maksymalnej dźwigni w przedziale od 30:1 do nawet 5:1 w zależności od zmienności danego instrumentu finansowego
- Wprowadzenie zasady margin close-out (sytuacja, w której giełda lub broker zamyka wszystkie otwarte pozycje – dzieje się tak, gdy wartość aktywów netto spada do ustalonej z góry wartości depozytu zabezpieczającego)
- Ochrona przed ujemnym depozytem gwarantująca klientowi ograniczenie potencjalnych strat
- Ograniczenie w zakresie promowania korzyści płynących z tradingu
- Ustandaryzowanie ostrzeżeń dotyczących ryzyka
ESMA poinformowała również, że w styczniu 2018 przeprowadzi krótkie konsultacje publiczne.
Naprawdę krótko trwała radość polskich inwestorów z powodu wygranej batalii z KNF i MF w sprawie wysokości dźwigni finansowej. Trzeba przyznać, że w porównaniu z polskim projektem rozwiązania proponowane przez ESMA są dużo bardziej radykalne. Nie wróży to zbyt dobrze dla naszych inwestorów, w końcu w porządku prawnym właśnie ta dyrektywa będzie punktem wyjścia dla nowelizacji ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.