Rosyjski bank zaczyna wykrywać telefoniczne oszustwa
Sberbank uruchomiÅ‚ system do wykrywania telefonicznych oszustw w czasie rzeczywistym. Jego powstanie byÅ‚o możliwe dziÄ™ki nawiÄ…zaniu współpracy z firmami telekomunikacyjnymi.Â
Jak podano w oficjalnym komunikacie banku, rozwiÄ…zanie nie ma żadnego odpowiednika na Å›wiecie. DziÄ™ki niemu system przeciwdziaÅ‚ania oszustwom Sberbanku bÄ™dzie otrzymywać informacje o połączeniach do klientów, które przychodzÄ… z numerów rozpoznanych jako należące do oszustów. Platforma dostarczajÄ…ca dane jest zintegrowana z firmami telekomunikacyjnymi Tele2 i Megafon. W trakcie dołączania do systemu sÄ… dwaj kolejni operatorzy – MTS i Beeline.
To rozwiÄ…zanie pozwala nam na szybkÄ… identyfikacjÄ™ nieuczciwych połączeÅ„ i podjÄ™cie dziaÅ‚aÅ„ w celu ochrony klientów banku. Wierzymy, że połączenie wysiÅ‚ków przeciwdziaÅ‚ajÄ…cych oszustwom, ze strony banku i operatorów telekomunikacyjnych, zwiÄ™kszy skuteczność wykrywania i zapobiegania oszustwom telefonicznym. – podano w komunikacje na stronie Sberbanku.
Oszustwa telefoniczne w Rosji
Mieszkańcy Rosji od wielu lat stają się ofiarami oszustw dokonywanych telefonicznie. Istnieje wiele różnych metod, którymi posługują się przestępcy. Poza oszustwami inwestycyjnymi, w których dzwoniący nakłaniają do zdeponowania pieniędzy pod pozorem ich pomnożenia, na popularności zyskują także inne wyrafinowane scenariusze.
Jednym ze sposobów wyÅ‚udzania pieniÄ™dzy jest podszywanie siÄ™ pod sÅ‚użby lub prokuraturÄ™. PrzestÄ™pcy wykorzystujÄ… nieufność Rosjan do instytucji i przekonujÄ… ich do spisku majÄ…cego miejsce w ich banku. Aby „ochronić” pieniÄ…dze znajdujÄ…ce siÄ™ na koncie, trzeba natychmiast przelać je na „bezpieczne” konto. OczywiÅ›cie, z uwagi na dobro Å›ledztwa, nie można wspominać o tym żadnym postronnym osobom. Nie wolno także rozmawiać o tym z pracownikami banku, którzy tkwiÄ… w zmowie.
Pomimo że tego rodzaju scenariusz wydaje siÄ™ być dość oczywistym oszustwem, przestÄ™pcy potrafiÄ… bardzo dobrze odgrywać swoje role. Z ofiarÄ… kontaktuje siÄ™ wiele różnych osób z rozmaitych biur, które „zajmujÄ… siÄ™ sprawÄ…”. OszuÅ›ci majÄ… czas na doskonalenie swojego fachu – zdaniem wiceprezesa Sberbanku 40 – 50% nieuczciwych centrali telefonicznych dziaÅ‚a z wiÄ™zieÅ„ lub aresztów.