Brytyjscy klienci stracili 78 mln GBP w firmach-klonach
Brytyjski Urząd Nadzoru Finansowego (FCA) wystosował ostrzeżenie dotyczące rosnącej liczby podmiotów, które podszywają się pod spółki inwestycyjne. Regulator wspomniał też, że w okresie od stycznia do grudnia 2020 klienci stracili blisko 78 mln GBP inwestując w firmy, które udają legalnie działających brokerów.
Zgodnie z oficjalnym komunikatem FCA, oszukani klienci tracili w ubiegłym roku średnio 45 242 GBP. Organ regulacyjny wskazał również, że pandemia koronawirusa wpłynęła na wzrost liczby tego typu oszustw. Aż 77% inwestorów w Wielkiej Brytanii przyznało, że nie mieli świadomości, że firmy podszywają się pod legalnych brokerów.
FCA rekomenduje, aby przed dokonaniem inwestycji sprawdzić status regulacyjny i adres spółki w odpowiednich rejestrach. Ponadto regulator namawia klientów do kontaktu telefonicznego z firmą pod numerem wskazanym w rejestrze FCA, aby mieć pewność, że korzysta się z usług rzeczywistej spółki.
Regulator uruchamia kampanię ScamSmart
Oszuści wykorzystują pisma i strony internetowe przypominające materiały legalnych firm i zachęcają inwestorów do sprawdzenia numeru referencyjnego firmy (FRN) w rejestrze FCA. Chcą w ten sposób brzmieć w pełni przekonująco. W ubiegłym roku FCA wydała ostrzeżenia w odniesieniu do ponad 1100 firm, w tym klonów. Liczba ostrzeżeń była dwukrotnie wyższa niż w 2019 roku. Po wykryciu klonów legalnych firm FCA współpracuje z National Economic Crime Centre (NECC) i National Cyber Security Centre, aby zlikwidować ich strony internetowe.
Najnowsze ostrzeżenie FCA oraz dane związane z oszustwami obejmującymi klony brokerów zostały opublikowane w ramach kampanii ScamSmart. Jej celem jest edukacja inwestorów w zakresie rosnącej liczby oszustw związanych z fałszywymi firmami. FCA wskazuje, że klony to fałszywe firmy założone przez oszustów przy użyciu nazwy, adresu i numeru FRN prawdziwych firm autoryzowanych przez FCA. Po założeniu swojej działalności, oszuści wysyłają materiały sprzedażowe z łączami do stron internetowych prawdziwych firm, aby oszukać potencjalnych inwestorów, którzy myślą, że kontaktują się z prawdziwą firmą.